اخبار

ورزش ، ترک دخانیات ، مصرف نکردن الکل، اصلاح شیوه تغذیه ای ، کاهش چاقی در جامعه ومدیریت استرس از مهمترین عوامل پیشگیری سرطان در دنیاست

ورزش ، ترک دخانیات ، مصرف نکردن الکل، اصلاح شیوه تغذیه ای ، کاهش چاقی در جامعه ومدیریت استرس از مهمترین عوامل پیشگیری سرطان در دنیاست
 

  به گزارش روابط عمومی معاونت اجتماعی   بیماری سرطان که در پزشکی کانسر اطلاق می شود، از تکثیر مهار نشده سلول‌ها پدید می‌آید. در یک جاندار سالم، همیشه بین میزان تقسیم سلول، مرگ طبیعی سلولی و تمایز، سلولی تعادلی وجود دارد. سلول‌های سرطانی از ساز و کارهای عادی تقسیم و رشد سلول‌ها جدا می‌افتند. علت دقیق این پدیده نامشخص است و احتمال تأثیر عوامل ژنتیکی در ایجاد اختلال در فعالیت سلو ل‌ها ‌وجود دارد. علاوه بر این می‌توان از تآثیرمواد رادیو اکتیو، مواد شیمیایی و سمی یا تابش بیش از حد اشعه‌هایی مانند نور آفتاب و ... در ابتلا به سرطان نام برد. سرطان شامل انواع تومورهای بدخیم می‌شود این اتفاق زمانی می افتد که یکی از سلول‌های بدن، در اثر عوامل مختلف ( محیطی ، ژنتیکی و...) ، دچار رشد غیرطبیعی سلول‌های در گیر می‌شود. این فرایند در نهایت منجر به تولید تومور می‌شود که آن قسمت را از کار می‌اندازد و به قسمت‌های دیگر نیز انتشار می یابد.

دکتر رامین رضایی مدیر مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت معاونت اجتماعی به مناسبت پویش ملی مبارزه با سرطان گفت تومورها خود به دو دسته بدخیم و خوش خیم تقسیم می‌شوند که نوع بدخیم آن‌ها می‌تواند با گسترش زیادی به قسمت‌های دیگر بدن سرایت کند. این تومور توسط سیستم لنفاوی و گردش خون در بدن انتقال پیدا می کنند و موجب درگیر شدن سایر قسمت‌ها می شود در این صورت اتخاذ شیوه های درمانی جراح- شیمی درمانی – رادیوتراپی وایمونوتراپی توصیه می گردد. درمان سرطان بدون جراحی غیر ممکن و یا مشکل خواهد بود. ولی تومورهای  خوش خیم می توانند بسیار بزرگ هم  باشند. سرطان بیماری پیش رونده است و گفته می‌شود ۷۰ درصد مرگ‌های ناشی از سرطان در دنیا در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد.

مدیر مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت افزود همچنین احتمال بروز سرطان در سنین مختلف وجود دارد ولی با افزایش سن احتمال ابتلا به سرطان زیادتر می‌شود. تفاوت‌های بارزی در میزان  وقوع مرگ و میر ناشی از انواع سرطان در سرتاسر دنیا وجود دارد. سرطان پستان و  پروستات هنوز به ترتیب از شایع‌ترین انواع سرطان در زنان و مردان است و موارد سرطان ریه در زنان در حال افزایش است. همچنین موارد تومورهای سیستم گوارشی (مری – معده – روده بزرگ ) از شیوع در مراتب بعدی قرار دارند.

دکتر رضایی بیان داشت امروزه افزایش موارد سرطان اجتناب ناپذیر است و برای جلوگیری از ابتلا به آن می‌توان کارهای زیادی انجام داد. بر اساس بررسی‌های تازه عواملی مانند چاقی، مصرف  زیاد گوشت  قرمز، مصرف  دخانیات و ... عوامل خطر مؤثر در ایجاد سرطان ها می باشد. به منظور افزایشامید به زندگی اصلاح سبک زندگی بهتر مانند کاهش وزن و سیگار نکشیدن، تولید موادغذایی سالم و تغذیه مناسب می‌تواند تأثیر مهمی در  عدم ابتلا به این بیماری داشته باشد. دنبال کردن یک روش زندگی سالم می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را در طول زندگی یک فرد از ۵۰ درصد به ۳۰ درصد کاهش دهد.

وی در خصوص سرطان و تشخیص زود هنگام آن یادآور شد انجام معاینات دوره ای، به تشخیص زود هنگام سرطان کمک می کند.اگر سرطان در مراحل اولیه شناسایی شود، امکان پیشگیری از پیشرفت ویا درمان آن بیشتر است.

وی خاطر نشان کرد علائم زیر می توانند نشانه‏هایی از وجود سرطان باشند. اگر هر یک از علائم زیر را در خود یافتید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید ، تغییر در خال های پوستی -  زخم های پوستی که بعد از 2 هفته بهبود نیافته اند -   سرفه یا گرفتگی صدا برای مدت طولانی(بیشتر از 3 هفته) ، اختلال بلع یا سوءهاضمه برای مدت طولانی  -   تغییر در اجابت مزاج مانند یبوست مزمن  یا اسهال مزمن -   استفراغ یا سرفه خونی ، وجود خون در ادرار و مدفوع  -   خونریزی از نوک پستان و خونریزی غیرطبیعی ازدستگاه تناسلی -  بی اشتهایی یا کاهش وزن بی دلیل ، وجود توده یا برآمدگی در پستان یا هر نقطه دیگر از بدن.

دکتر رضایی محیط سالم را در پیشگیری از سرطان موثر دانست وگفت تماس با دود سیگار یکی از علل ابتلا به سرطان است و ممنوعیت مصرف سیگار در محیط های سربسته، یکی از موثرترین روش های پیشگیری از سرطان پیشگیری از مواجهه با دود سیگار است . با استفاده از وسایل حفاظتی مانند کلاه، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب می توان از ابتلا به سرطان پوست پیشگیری کرد. همچنین استفاده از وسایل حفاظتی مانند دستکش، ماسک و ... می توان از مواجهه با برخی مواد شیمیایی که سرطان زا هستند، موثر است.

وی در خصوص پیشگیری از سرطان و زندگی اجتماعی و معنوی سالم نیز گفت استرس و تنش باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود و امکان ابتلا به سرطان را افزایش می دهد، می توان با مدیریت استرس، احتمال ابتلا به سرطان را کاهش داد. مهارت حل مساله، از اساسی ترین مهارت های کاهش استرس است. برای تامین، حفظ و ارتقای سلامت خود، خانواده و اطرافیان مسوولیت فردی، خانوادگی و اجتماعی داریم. قرار گرفتن در طبیعت، هم نشینی با افرادی که آرامش دارند، نظم دادن به امور زندگی و پرهیز از مکان های پر سرو صدا باعث کاهش استرس می شود. ارتباط با دوستان و فامیل در پیشگیری از سرطان و روند بهبود بیماران مبتلا به سرطان موثر است. شناخت خود و پذیرش هر آنچه که هستیم در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است. داشتن اهداف واقع گرایانه در کاهش استرس و تقویت سیستم دفاعی بدن موثر است . نداشتن خواب کافی قدرت دفاعی بدن را پایین می آورد. خود را دوست بداریم و به جسم و روان خود احترام بگذاریم . همچنین با خود، دیگران و محیط زیست مهربان باشیم.

 دکتر رضایی در مورد سرطان و نقش سازمان های مردم نهاد و خیریه نیز افزود با عضویت در گروه های اجتماعی مورد علاقه، استرس های روزمره خود را کاهش دهیم. مراقبت های حمایتی و تسکینی را برای بیماران فراهم کنیم.آموزش، حمایت و احترام به حقوق بیماران را تقویت کنیم.مشکلات منطقه ای ایجاد کننده سرطان را بشناسیم و مداخلات هدفمند را طراحی کنیم . گروه های اجتماعی مانند سمن ها و خیرین، نقش مهمی در حمایت و تسکین بیماران را دارند. با ارائه خدمات حمایتی توسط موسسات خیریه وسازمانهای مردم نهاد می توان بخشی از هزینه های سرسام آور بیماران سرطانی را کاهش داد.

مدیر مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت در خصوص پیشگیری از سرطان و شیوه زندگی سالم با تاکید بر اینکه فعالیت بدنی منظم احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد گفت با داشتن روزانه 30 دقیقه و یا هفته ای 150 دقیقه ورزش، از ابتلا به سرطان پیشگیری کنیم. استفاده از دخانیات مانند سیگار و قلیان خطرناک است و موجب انواع سرطان می شود.حفظ وزن مناسب بدن در پیشگیری از سرطان و حتی در روند بهبود بیماری موثر است ، در صورت اضافه وزن، آهسته وزن کم کنیم ،غذا را در کمال آرامش صرف کنیم و در حالت اضطراب و استرس غذا نخوریم.با خوردن روزانه ۵ وعده میوه و سبزی از ابتلا به سرطان پیشگیری کنیم. مصرف مواد دارای فیبر نظیر میوه و سبزی و سبوس گندم در پیشگیری از سرطان موثر است. برای پیشگیری از سرطان در هر وعده غذایی، مقداری مواد پروتئینی نظیر سفیده تخم مرغ، ماهی، لبنیات، گوشت بدون چربی، آجیل بدون نمک و حبوبات مصرف کنیم. برنزه ­نمودن­ پوست ­به وسیله­ نور خورشید یا لامپ های­ موجود در سالن های ­زیبایی ­سبب ­بروز سرطان ­پوست می شود.

  دکتر رضایی در مورد سرطان و بهبود کیفیت زندگی بیماران و خانواده ها با اشاره به اینکه سرطان بیماری مسری نیست. ، جراحی باعث پخش شدن سرطان نمی شود و اطلاع از تشخیص بیماری، وضعیت بیمار را بدتر نمی کند گفت اگر بیمار مبتلا به سرطان دوست داشت بیشتر از وضعیت جسمی خود باخبر گردد، او را از این حق محروم نکنیم.درد همیشه با سرطان همراهی ندارد ، می توان با درمان صحیح، درد را بهبود بخشید. با خودمراقبتی و امید می توان سرطان را به زانو در آورد. سرطان فقط یک بیماری است و نه یک عقوبت، بنابراین به دنبال مقصر نباشیم . شناخت بیماری سرطان و افزایش آگاهی در این زمینه به ما کمک می کند تا با بیماری مقابله کنیم. عوارض ناشی از درمان بیماری سرطان مانند ریزش مو، تهوع، بی اشتهایی و ... موقت است و پس از دوره درمان بهبود می یابد.

 مدیر مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت در خاتمه با اشاره به نقش سرطان و نقش نهادهای دولتی و حاکمیتی نیز گفت وضع قوانین در خصوص عدم استعمال دخانیات در اماکن عمومی و افزایش مالیات بر خرده فروشی سیگار موجب کاهش مصرف سیگار می شود. دود ناشی از فعالیت کارخانه ها وخودروها موجب انباشته شدن مواد سرطان زا در هوا می شود. آلودگی هوا احتمال ابتلا به سرطان های ریه، خون و پوست را افزایش می دهد. دو سوم موارد سرطان با برخی از عوامل محیطی مانند تنباکو، الکل، مواد غذایی ناسالم، قرار گرفتن در معرض تابش اشعه، ویروس ها وآلاینده های موجود در هوا، آب و خاک مرتبط هستند ، یک چهارم مرگ و میر ناشی از سرطان با حذف محصولات تنباکو قابل پیشگیری است.کمتر از ده درصد سرطان ها منشا ژنتیکی دارند و بیش از ۹۰ درصد منشا محیطی و غیر ژنتیکی داشته و وابسته به شیوه زندگی هستند. نظارت برسالم بودن تولید محصولات غذایی و بررسی کیفیت در پیشگیری از سرطان موثر است. کنترل و نظارت بر کیفیت آب آشامیدنی در پیشگیری از سرطان موثر است. نظارت بر توزیع و مصرف سوخت و توسعه حمل و نقل عمومی سالم در کاهش آلاینده های سرطان زا موثر است. نظارت بر تولید و کیفیت خودرو نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا دارد.

 مجددا متذکر می گردد که با تقویت مهارتهای خودکنترلی وکاهش استرس واپرات ان میتوان از خطر بروز سرطان ها تا حدی پیشگیری نمود. ورزش ، ترک دخانیات ، مصرف نکردن الکل، اصلاح شیوه تغذیه ای ، کاهش چاقی در جامعه ومیریت استرس از مهمترین عوامل پیشگیری سرطان در دنیاست. تشخیص زودرس و غربالگری به موقع برای هر سن و جنس در پیشگیری از سرطان و یا درمان آن نقش به سزایی دارد.

 

 

۶ بهمن ۱۳۹۷ ۱۴:۵۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید