اخبار

نکات تغذیه ایدر سفرهای نوروزی

نکات تغذیه ایدر سفرهای نوروزی

     تا حدامکان غذا را شخصا آماده کرده وازمصرف مواد غذایی دررستوران و غذاخوری نامطمئن و یا خرید مواد غذایی از دست فروشان خودداری کنید .

·        غذایی که برای بین راه تهیه می کنید ، نباید آبکی باشد .غذاهای آبکی مثل انواع خورش ها ، سریعتر فاسد می شوند چون میکروب ها و باکتری ها در فضای مایع ، محیط مناسب تری برای رشد و تکثیر دارند .

·        غذاهای خشک همراه با سبزیجات تازه که خوب شسته شده اند غذاهای مناسبی برای سفرند .

·        درطول سفر از پنیر ، سرشیر ، خامه ای که پاستوریزه شده نیست استفاده نکنید . مصرف محصولات لبنی پاستوریزه نشده خطر ابتلاء به بیماری تب مالت را به همراه دارد .

·        مصرف سس مایونز و سایر سس های چرب از نظر تغذیه ای بطور کلی توصیه نمی شوند مخصوصا در طول سفر از مصرف سس مایونز و یا سس های خامه ای جدا خودداری کنید . می توانید با مخلوط ماست ، آبلیمو ، کمی نمک و فلفل ودر صورت امکان کمی روغن زیتون یک سس سالم برای سالاد تهیه کنید .

·        غذاهایی را دررستوران سفارش دهید که سس ، ادویه و چاشنی زیاد نداشته باشند . گاهی ممکن است در رستورانها به غذاهای کهنه و مانده مقدار زیادی سس و چاشنی اضافه کنند که تغییر رنگ و طعم نامطبوع ناشی از فساد غذا مشخص نشود .

·        در رستوران حتما با غذایی که میل می کنید ، از ماست ( کم چرب و پاستوریزه ) ، لیموترش و یا آبلیمو استفاده کنید .با مصرف اینها دستگاه گوارش اسیدی می شود و در نتیجه از رشد و تکثیر میکروبها در دستگاه گوارش و درنتیجه مسمومیت غذایی جلوگیری می شود.

·        مصرف انواع دسرهای خامه ای در طول سفر توصیه نمی شود چون ممکن است با شیر و خامه پاستوریزه نشده تهیه شده باشد و یا اینکه به علت کهنگی فاسد شده باشد .

·        اگر مایل به مصرف بستنی هستید حتما از نوع پاستوریزه و کم چرب آن استفاده کنید .از خرید و مصرف نوشیدنی های محلی مثل آب زرشک ، آب آلبالو و ...و هم چنین لواشک ، تمبر هندی ، آلوچه  و ... در صورتی که بسته بندی نشده  و کد بهداشتی و پروانه ساخت از وزارت بهداشت ندارند ، خودداری کنید .انواع آلودگی های میکروبی و انگلی با خوردن این نوع مواد غذایی غیر بهداشتی ممکن است به بدن منتقل شود .

·        برای جلوگیری از کم آبی و یبوست مقادیر مناسبی آب ( ترجیحا آب معدنی ) همراه داشته باشید .به همراه داشتن میوه ها و سبزی هایی مانند هویج ، گوجه فرنگی ، خیار و کاهو در طول مسافرت به تامین آب ، املاح و ویتامین های مورد نیاز بدن کمک می کند .قبل از سفر در خانه آنها راخوب بشویید و درظرفهای مناسب در بسته با خودتان ببرید .

·        از مصرف سالاد به ویژه سالادهایی که در آنها کاهو به کار رفته است و غذاهای دریایی در غذاخوری های بین راهی خودداری کنید .

·        درصورتیکه سالاد را شخصا درست می کنید حتما آن را قبلا ضدعفونی ، انگل زدایی و کاملا پاکیزه نمایید .

·        گوشت ، مرغ ، ماهی و تخم مرغ را فقط از مراکز مجازی که زیر نظر سازمان دامپزشکی کشور هستند تهیه کنید .

·        آب را از مراکز مطمئن تهیه کرده و یا از آبهای بطری شده استفاده کنید .

·        یخ را از مراکز مطمئن تهیه نموده و از مصرف یخ هایی که در شرایط غیر بهداشتی و روی زمین نگهداری و یا خرد می شوند خودداری کنید .

·        در هنگام خرید مواد غذایی به تاریخ استفاده و نحوه نگهداری آن که بر روی بسته بندی غذا نوشته شده دقت کنید .

·        به نشانگرهای رنگی تغذیه ای که برمحصولات غذایی درج شده دقت کنید .رنگ قرمز نشان دهنده مقدار زیاد قند ، نمک و یا چربی در محصول است که عامل خطر بروز چاقی ، دیابت ، چربی خون بالا و فشارخون بالاست .

·        برای حمل گوشت ، مرغ و ماهی حتما از یخدان استفاده کنید .و دقت کنید مواد غذایی خام با پخته تماس نداشته باشد .

·        برای طبخ و مصرف غذا از ظروف تمیز استفاده کنید .

·        در هنگام سفرغذا باید آخرین وسیله ای باشد که می خواهید همراه ببرید و تا لحظه قبل ازحرکت باید در یخچال نگهداری شود .

·        توصیه می شود بجای استفاده از نوشابه های گازدار از نوشیدنی های طبیعی پاستوریزه و کم نمک چون دوغ کم نمک و بدون گاز استفاده کنید .

۲۶ اسفند ۱۳۹۷ ۱۱:۳۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید