اخبار

انسان‌ها در عرض‌های جغرافیایی بالاتر، مغز بزرگ‌تری دارند

انسان‌ها در عرض‌های جغرافیایی بالاتر، مغز بزرگ‌تری دارند
تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد کسانی که در مناطق و عرض‌های جغرافیایی بالایی از کره زمین زندگی می‌کنند دارای مغز بزرگتری هستند اما این دلیلی بر باهوش‌تر بودن آنها نیست

دانشمندان دانشگاه آکسفورد دریافتند انسان‌هایی که در فواصل دورتر از استوا و در عرض‌های جغرافیایی بالا زندگی می‌کنند دارای مغز بزرگتری نسبت به سایر انسان‌ها هستند که این دلیلی بر باهوش‌تر بودن آنها نیست.

انسان‌هایی که در فواصل بالاتری از خط استوا زندگی می‌کنند نیاز به منطقه دید بیشتری در مغز خود دارند و این به علت کمتر بودن میزان روشنایی خورشید در آن نقاط است.

دانشمندان با مطالعه بر روی انسان‌هایی که در مناطقی زندگی می‌کنند که آسمان آن نقاط خاکستری و ابری است متوجه شدند ساکنان آن مناطق دارای حفره چشم بزرگتری در جمجمه هستند.

محققان 55 جمجمه را از موزه‌های مختلف در نقاط مختلف جمع‌آوری کردند که مربوط به تاریخ 1800 میلادی به بعد بود و این تعداد جمجمه متعلق به 12 نقطه جمعیتی جهان بود. پژوهشگران با مطالعه و بررسی بر روی این جمجمه‌ها دریافتند که حجم حفره‌های بینایی در جمجمه آ‌ن‌ها با یکدیگر متفاوت است و این مطلب می‌تواند بیانگر این موضوع باشد که اندازه مغز آنها نیز با یکدیگر تفاوت دارد.

سرپرست این تحقیقات در این باره می‌گوید: هرچه از خط استوا به عرض‌های جغرافیایی بالاتر حرکت کنیم میزان روشنایی و نور کمتر و کمتر می‌شود که این کم شدن نور موجب می‌شود توانایی مغز در پردازش نور کاهش یابد در نتیجه مغز افراد باید برای پردازش بزرگ‌تر باشد و این نکته دلیل بر بزرگ‌تر بودن مغز این انسان‌ها است که البته دلیل بر باهوش‌تر بودن آنها نیست.

۱۶ اَمرداد ۱۳۹۰ ۱۲:۰۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید